Szczegóły aktualności

Zobacz więcej zdjęć

decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco
decorina home deco

Rozwój wymaga odwagi - wywiad dla Modnej Bielizny

Rozmowa z Maciejem Waszakiem, właścicielem firmy MIREXIM Distribution Modna Bielizna: Firma Mirexim Distribution, której jest Pan właścicielem, istnieje już dwadzieścia lat. Jakie były początki działalności i skąd pomysł na taki właśnie profil firmy? Maciej Waszak: Pomysł pojawił się zupełnie przypadkiem. Moja mamy poszukiwała dla siebie bielizny nocnej, był koniec lat 80. i wtedy były problemy z zakupem tego asortymentu,? stare? państwowe struktury handlowe były w większości w likwidacji, a nowe, prywatne, dopiero raczkowały, przynajmniej w Poznaniu tak było. W tym czasie prowadziłem sklep z odzieżą damską i chcąc mamie pomóc w poszukiwaniach, dotarłem do firmy Prima z Biłgoraja.

Postanowiłem kupić do swojego sklepu partię towaru, idąc prostym torem rozumowania skoro moja mama poszukuje i nie może nigdzie w Poznaniu kupić, to ile jeszcze takich kobiet również szuka tego asortymentu. Pojechałem do Biłgoraja i przywiozłem cały samochód koszul nocnych, halek, itd, Prima była producentem bielizny z tzw. milanezu, czyli sztucznego jedwabiu. Wtedy, czyli z dwadzieścia lat temu, taka bielizna miała ogromny zbyt. Towar sprzedałem wszystko w ciągu trzech dni, bez żadnej reklamy, i oczywiście jeździłem już tak regularnie dwa razy w tygodniu przez kilkanaście miesięcy. Później jeździłem jeszcze do TRUSO do Elbląga, do FALI do Gdańska, do DRESO do Łodzi, do LESPINU do Leszna i kilku innych polskich fabryk. Dzisiaj część tych firm już nie istnieje, ale w tamtych czasach całkiem dobrze sobie radziły i produkowały świetne rzeczy do dziś wspominane przez naszych wiernych, stałych klientów. I tak to na początku wyglądało.

Wszystko rozwijało się bardzo dynamicznie, rynek wzrastał z tygodnia na tydzień. W ciągu kilku lat uruchamiałem sklepy na terenie aglomeracji poznańskiej, które sprzedawały markową bieliznę; w pewnym okresie było ich osiem. I tak było do 1997 roku, w którym dodatkowo zajęliśmy się importem bielizny z kilku niemieckich fabryk. Ten okres był bardzo pracowity, gdyż zdecydowaliśmy się na podjęcie zupełnie nowych działań. Początkowo wydawało się, że skoro w branży jesteśmy już od 7-8 lat, to działalność hurtowa będzie naturalną kontynuacją naszego kierunku. Okazało się, że handel hurtowy i to do tego markowymi produktami, gdzie ceny są na wysokim poziomie, rządzi się swoimi prawami i wcale nie jest to to samo co prowadzenie kilku sklepów. Początki były bardzo trudne, ale nasza determinacja i zaangażowanie dały spodziewane rezultaty. Dzisiaj głównym kierunkiem naszej działalności jest dystrybucja markowej bielizny na terenie całej Polski na zasadzie wyłącznego przedstawiciela kilku firm produkujących bieliznę najwyższej klasy. Obecna sytuacja jest konsekwencją ponad 20-letniej pracy w branży i ciągłego rozwoju naszej firmy w stale zmieniającej się rzeczywistości. Niezmiernie cieszy nas fakt, że poprzez swoją pracę możemy dzisiaj służyć pomocą naszym klientom i przyczyniać się do dynamicznego rozwoju ich firm.

Mirexim Distribution jest wyłącznym przedstawicielem handlowym w Polsce wielu, wysokiej klasy niemieckich marek bielizny. Dlaczego właśnie niemieckich? Czy uważa Pan, że te marki wyróżniają się lepszą konstrukcją, wzornictwem i jakością wykonania, czy też są i inne powody, dla których zdecydował się Pan właśnie na niemieckie marki?

Jesteśmy przedstawicielem kilkunastu marek, już nie tylko niemieckich, ale również belgijskich i holenderskich, tak że dzisiaj bardziej miarodajne byłoby użycie sformułowania, że jesteśmy wyłącznym przedstawicielem handlowym kliku europejskich marek. Faktycznie rozpoczynaliśmy od niemieckich i przez kilka pierwszych lat w naszej ofercie były tylko marki niemieckie, ale od dwóch lat poszerzyliśmy nasze działania o kolejne kraje. Marki, które prezentujemy na polskim rynku, cechuje przede wszystkim wysoka jakość, większość to marki z kilkudziesięcioletnią tradycją o ugruntowanej pozycji w Europie. Bardzo istotny jest również fakt, że ?nasze? fabryki zapewniają doskonały serwis handlowy, terminowe dostawy, dogodne warunki współpracy, doskonałą jakość i atrakcyjny design. Po dwudziestu latach pracy na rynku bieliźnianym wiem, jak ważny jest serwis, można zachwycać się wspaniałym wzornictwem, pięknymi katalogami, ale bez właściwego, szybkiego serwisu nie będzie to miało żadnego znaczenia, bo biznes realizuje się, kiedy można w pełni liczyć na dostawcę. Wszyscy wiemy, jak wiele firm było na polskim rynku i obiecywało złote góry, po czym zostały tylko słowa i nic więcej. Każda z firm, z którymi rozpoczynaliśmy współpracę, była przez nas gruntownie sprawdzana i w pierwszej kolejności zamawialiśmy towary do naszego sklepu, aby upewnić się, że wszystko jest właściwie załatwione, i sprawdzić, czy faktycznie wygląda tak samo jak w deklaracjach ustnych. Zresztą nasze sklepy zawsze służyły i służą nam jako swoisty poligon doświadczalny. Dzięki wiedzy, jaką stąd czerpiemy, może skuteczniej reagować na potrzeby naszych klientów i wyprzedzać pojawiające się pytania.

Przyglądając się profilowi Pańskiej firmy, odnoszę wrażenie, że nadrzędnym celem Mirexim Distribution jest przedstawienie klientom całościowej oferty handlowej, obejmującej zarówno propozycje dla pań, jak i dla panów, zarówno bieliznę dzienną, jak i nocną, do użytkowania codziennego oraz w sytuacjach szczególnych, na przykład w spa, a także wiele propozycji sezonowych, w tym ? modę plażową. Czy misją Pańskiej firmy jest więc możność zaspokojenia różnorakich potrzeb konsumentów ? nawet tych najbardziej niezwykłych?

Tak jak Pani zauważyła, w naszej ofercie znajduje się dosyć szeroki wachlarz produktów. Chcemy po prostu, aby multibrandowy sklep sprzedający markową bieliznę mógł w naszej firmie zaspokoić większość swoich potrzeb towarowych. Naszym nadrzędnym celem jest przedstawienie polskiemu klientowi takiej oferty, która pozwoli mu na osiągnięcie rewelacyjnych wyników finansowych, bo przecież mówimy o biznesie. Jestem głęboko przekonany, że nasze marki dają takie możliwości. Slogan o zaspokajaniu różnorakich potrzeb jest mocno zużyty. W ulotkach reklamowych wielu firm znajdzie Pani takie hasło. My koncentrujemy się na korzyści biznesowej naszych klientów. Jeżeli wiemy, że na przykład firma Adlof Riedl Gmbh z Bayreuth to jeden z największych producentów mody plażowej na świecie, między innymi marek, które my oferujemy polskim klientom (SUNFLAIR, OPERA i od nowego sezony SUNMARIN), to chcemy, aby taka oferta była dostępna naszym klientom, bo gwarantuje ona sukces biznesowy, z wielu powodów. Zresztą nasi klienci to doskonale wiedzą bo zamawiają nasze kostiumy już od wielu lat. Coraz większa grupa konsumentów poszukuje ?naszych? kostiumów w sklepach, dlatego sprzedaż stale rośnie i moim zdaniem potrwa tak jeszcze kilka lat. Rynek jest olbrzymi i ciągle zwiększa się rzesza konsumentów poszukujących produktów najwyższej klasy, a do takich właśnie zaliczają się kostiumy plażowe naszych marek. Jeszcze trzy-cztery lata temu ceny tych produktów wydawały się dość wysokie. Dzisiaj jak Pani zapyta w sklepach, to jest to normalnie akceptowany poziom cen w stosunku do jakości. Podobnie jest z innymi naszymi markami, każda nich ma swoją specjalizację i jest liderem w swojej kategorii produktów. Taubert, Pill, Gotzburg czy Speidel to bardzo znane niemieckie firmy, z wielkimi tradycjami i długoletnią historią. Są to firmy, które mają od wielu lat stabilną pozycję na rynku, gwarantują wszystkim naszym klientom perspektywę działania w ciągu kilku, kilkunastu lat.

Czy więc właśnie dlatego zdecydował się Pan na poszerzenie oferty o kolejne marki, których Mirexim jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce?


Z tym poszerzaniem to czasami był przypadek, a czasami świadome poszukiwanie i wsłuchiwanie się w naszych klientów. Pamiętam pytanie, które słyszałem od kilku klientów: ?Panie Macieju, potrzebuję uzupełnić ofertę mojego sklepu o damskie koszulki, podkoszulki, oczywiście dobrej jakości etc... Proszę poszukać wśród fabryk i załatwić mi? ... i wtedy, jako że jestem handlowcem z wyboru i uwielbiam swoją pracę i zawsze słucham głosów naszych klientów, musiałem podjąć wyzwanie i znaleźć odpowiednią firmę, która produkowała tego typu artykuły, i zaprosić ją do współpracy na polskim rynku. Proces ten czasami bywał trudny, czasami łatwiejszy, jak to zwykle w biznesie bywa. Zawsze jednak poszukiwałem firmy znanej, z tradycjami i dużym doświadczeniem, najchętniej lidera rynku w swojej kategorii. Tak bywało na początku naszej dystrybucyjnej aktywności, jeszcze siedem-osiem lat temu. Dzisiaj wygląda to już trochę inaczej. To do nas zgłaszają się firmy, które chciałyby sprzedawać swoje towary w Polsce, i proponują nam nawiązanie współpracy. Cieszymy się z tego faktu, gdyż świadczy to o tym, że zmierzamy w dobrym kierunku. Mobilizuje nas to do jeszcze lepszej pracy. W zasadzie to już nie poszukujemy ?nowych? firm-dostawców, bo pracy bieżącej mamy pełne ręce i uważamy, że całość oferty, jaką obecnie proponujemy polskim klientom, jest bardzo dobra, dająca każdemu wielkie możliwości rozwoju, a właśnie o to nam chodzi. Zawsze będziemy dążyć do doskonałości i dlatego cały czas pilnie obserwujemy rynek i w każdym momencie jesteśmy gotowi do zmian, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Umiejętność odważnego działania i podejmowania nowych wyzwań jest jedną z najważniejszych cech człowieka, który działa w biznesie i chce osiągnąć sukces. Większość nie lubi zmian, lubi postrzegać rzeczywistość w sposób sobie już znany i, niestety, często powielać te same stare błędy. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że obawiamy się ?nowego? tylko z jednego powodu, że jest to coś nowego, a nie sprawdzony stary schemat. Czyli w czym tkwi problem? Boję się nowego, to będę działał po staremu i już. I tu jest właśnie problem, to stare działanie doprowadziło nas do miejsca, w którym dziś jesteśmy i jeżeli będziemy robić to samo i tak samo, to dokładnie w tym miejscu zostaniemy. Rozwój wymaga odwagi i korzystania z nowych instrumentów, nowych ofert, nowych technologii, nowych sposobów myślenia i planowania. Wielcy biznesmeni uważają, że powinniśmy uczyć się przez całe życie i tylko taka postawa gwarantuje nam sukces w dzisiejszym świecie.

Do tej pory Mirexim Distribution był wyłącznym przedstawicielem handlowym marek: Opera, Sunflair, Joop!, Taubert, Speidel, Pill, Götzburg i Cawo Frottier. Czy współpracę z tymi markami rozpoczynali Państwo stopniowo, czy też od razu ze wszystkimi?

Oczywiście współpracę z tymi markami rozpoczynaliśmy stopniowo. Rozwijaliśmy naszą ofertę w ciągu kilku ostatnich lat. Pamiętam, jak z moją żoną odwiedzaliśmy targi w Lipsku, było to kilka lat temu, idąc alejką w hali targowej żona zwróciła uwagę na bajecznie kolorowe skarpetki i buty domowe i powiedziała, że chciałaby je zamówić do naszego sklepu. Szokujący dla mnie był fakt, że Taubert, jako znany producent podomek i szlafroków, zainteresował swojego klienta, w tym wypadku była nim moja żona i ja, najdrobniejszym elementem swojego asortymentu ? skarpetkami. Była to dla mnie doskonała lekcja, jak istotne w zwróceniu uwagi klienta są drobne, lecz wzbudzające emocje, dobrze wyeksponowane, pozycje asortymentowe. Oczywiście złożyliśmy zamówienie i w ten sposób rozpoczęliśmy współpracę z tą fabryką, która już w następnym sezonie przekształciła się w przedstawicielstwo handlowe. Mówię tu o początkach współpracy z firmą TAUBERT. Dzisiaj wielu klientów w Polsce bardzo chwali sobie współpracę z tą firmą i jestem przekonany, widząc jak dynamicznie wzrasta rynek i zainteresowanie naszych klientów, że tak będzie też w przyszłości. Z firmą SPEIDEL z kolei rozpoczynaliśmy bardzo długo i stopniowo. Cały proces trwał prawie dwa lata. Bardzo trudno było przekonać zarząd firmy do rozpoczęcia współpracy z polskimi klientami. Chodziło przede wszystkim o warunki handlowe, jakie mieli dostać polscy klienci; w początkowej fazie negocjacji nie były one korzystne. Jednak trwaliśmy z uporem maniaka, wiedząc, jak doskonałe kolekcje ma SPEIDEL i jaki sukces można dzięki temu osiągnąć. Dziś wielu klientów nie wyobraża sobie, żeby nie mieć w swojej ofercie majtek z wiskozy z włóknem bambusowym, czy bawełnianych lub z mikromodalu, koszulek tej marki. A w ostatnich dwóch sezonach coraz większym, dynamicznie wzrastającym powodzeniem cieszą się też biustonosze, zarówno linie młodzieżowe jak i te dla konsumentek z większym rozmiarem biustu. Jak widać, bywa bardzo różnie i nie zawsze jest tak łatwo, jak się niektórym wydaje. Wszystko opiera się na pracy i konsekwentnym dążeniu do wyznaczonego celu. Tak naprawdę to cały czas analizujemy, jak zachowuje się rynek, co mówią konsumenci, jaka jest sytuacja i robimy, co w naszej mocy, aby nasi klienci rozwijali swoje firmy przy naszej pomocy oczywiście.

Nowe ?nabytki?, to: PrimaDonna, Marie Jo oraz Marie Jo L?aventure. Są to marki oferujące luksusowe, wytworne wyroby dla wymagającej klienteli kobiecej. Co jest specjalnością i wyróżnikiem każdej z tych marek?


Wszystkie trzy marki są własnością belgijskiego koncernu Van de Velde. To bardzo znana i potężna firma. W zeszłym roku miała obrót około 140 milionów euro. Zresztą jednym z jej haseł reklamowych jest: ?Produkujemy 6 milionów miseczek rocznie!!!? , to niewyobrażalna ilość, przynajmniej dla mnie. Firma ta obsługuje na całym świecie około 6000 klientów. Może warto się zastanowić przez chwilę, co nam mówią te dane o firmie. Mi uzmysławiają, że kolekcje tej firmy są znane i akceptowane na całym świecie, czyli polskie konsumentki z pewnością też je zaakceptują. Zresztą mamy już, co prawda na razie krótkie, bo raptem roczne, doświadczenie, które już pokazuje, że te kolekcje to absolutny strzał w rynkową dziesiątkę. Firma, która robi tak olbrzymie obroty, po prostu wie, co robi! Ma doskonały pomysł na produkcję i skuteczny system dystrybucji. MARIE JO to marka numer jeden w sektorze bielizny damskiej w Belgii. Znają ją chyba wszystkie potencjalne konsumentki w tym kraju. Jest również bardzo silną marką w innych krajach, np. we Francji czy Niemczech. Kolekcje Marie Jo są przepiękne i doskonale wykonane. Jakość i design ? tak można by w dwóch słowach scharakteryzować tę ofertę. Tak samo jest z marką PRIMADONNA, która jest adresowana głównie do klientek z biustem o większym rozmiarze Znajdziemy tu biustonosze z miseczkami aż do ?I? i z obwodem już od 65 cm do nawet 120 cm! MARIE JO L?AVENTURE jest z kolei ofertą, jak podkreślają specjaliści z VdV, proponowaną dla młodych duchem konsumentek, zdecydowanie nie chodzi tutaj o wiek, tylko o nastawienie, o sposób bycia. Jest to oferta dla aktywnych konsumentek, które zawsze podążają za trendami mody. Musimy również wspomnieć o kolejnej, najnowszej marce firmy Van de Velde, która jest na rynku od dwóch lat i znana jest pod nazwą PRIMADONNA TWIST. To z kolei grupa produktów przeznaczona dla młodych konsumentek z dużym biustem.

Tym razem jest to współpraca nie z naszym zachodnim sąsiadem, lecz z belgijskim koncernem Van De Velde. Co jest jego znakiem firmowym?


To, czy jest to firma niemiecka czy belgijska ma drugorzędne znaczenie. Ważniejsze dla nas i dla naszych klientów są kolekcje, serwis, warunki współpracy etc., o tym wspominałem powyżej. Akurat tak się złożyło, że VdV jest firmą belgijską. Jedno, co łączy wszystkie marki PrimaDonna, Marie Jo, Marie Jo L`avanture, co jest ich znakiem firmowym, to oczywiście ten sam właściciel, koncern Van de Velde, ale także, a może przede wszystkim, doskonała jakość i dopracowanie produktów, piękny design i doskonały nowoczesny system zamówieniowy pozwalający każdemu klientowi zarejestrowanemu w bazie fabryki oglądać stany towarowe i składać zamówienia poprzez Internet w bardzo prosty sposób i do tego 24 godziny na dobę. Taki system pozwala na optymalizację ilości towaru na półce w sklepie, zachowanie lepszej płynności finansowej i utrzymanie ciągłej dostępności rozmiarów dla konsumentek, po prostu w każdej chwili, nawet w środku nocy, można sprawdzić dostępność rozmiaru i koloru konkretnego produktu. Z tego co wiem, w Europie jest to pierwszy taki system, który skutecznie działa i obsługuje kilka tysięcy klientów. Polecam wszystkim strony internetowe www.mariejo.com i www.primadonna.eu, aby zapoznać się z całą masą ciekawych informacji, których nie sposób streścić w krótkiej wypowiedzi. To temat na kolejną rozmowę.

Do jakiego rodzaju klienteli kierują Państwo swoją ofertę?


Cała oferta MIREXIM Distribution jest kierowana do klientów, którzy przede wszystkim chcą widzieć w swoich sklepach produkty wysokiej jakości. Zasadą nadrzędną jest jakość produktu. Dlatego współpracujemy tylko z dostawcami, którzy gwarantują nam właściwy poziom produktu. Cena i inne cechy są na dalszych miejscach w naszych rozważaniach. Naszymi klientami są sklepy multibrandowe, które chcą sprzedawać ciekawą markową bieliznę, modę domową i plażową. Sklepy, które wiedzą, że aby zbudować solidną przyszłość biznesową dzisiaj trzeba zadbać o to, aby produkty w sklepie były najwyższej jakości, bo tylko takie działanie gwarantuje, że konsumentki będą regularnie wracać i staną się wiernymi lojalnymi klientami. Budując biznes oparty na kilku dostawcach, zyskujemy niezależność biznesową, czyli jesteśmy właścicielami swoje biznesu i zawsze mamy wpływ na przyszłość i kierunek rozwoju naszej firmy, w przeciwieństwie do koncepcji ?mono shop?, gdzie jesteśmy tylko powiernikami czyjejś koncepcji i w zasadzie jesteśmy w 100% zależni, czyli tak naprawdę nie jesteśmy właścicielami swojej firmy!. Zawsze możemy wybrać, co dla nas jest najważniejsze i czy chcemy mieć kontrolę nad swoją przyszłością, czy chcemy, aby ktoś inny robił to za nas.

Jakie mają Państwo plany związane z rozwojem Mirexim Distribution?

Plany mamy bardzo konkretne i jasno sprecyzowane. Będziemy konsekwentnie zwiększali nasz udział w rynku, promując marki, których jesteśmy przedstawicielem w Polsce. Nie będę jednak zdradzał szczegółów naszych działań z wiadomych powodów. Wszyscy zainteresowani z pewnością zauważą, w którym kierunku zmierzamy. Rynek się rozwija i bardzo szybko zmienia, mam nadzieję, że nasi klienci będą jeszcze bardziej zadowoleni ze współpracy z MIREXIM Distribution.

Dziękując za rozmowę, życzę zatem realizacji wszystkich Państwa zamierzeń.

Dziękuję.

Maciej Waszak
MIREXIM Distribution